azlyn kata

.

Friday, July 1, 2011

Mr. Lee dan anaknya yang hensem

I have an announcement to make. aicewah starting dah guna bahasa inggeris. Bukannya aku tak nak memartabatkan bahasa melayu tapi sebab sekarang aku sedang sibuk mengisi masa lapang dengan membaca buku cerita. HAHA. Untuk rakan-rakan yang cukup mengenali aku, silalah berhenti gelak macam setan; takut nanti tak ada orang nak masuk meminang, aku pulak gelakkan korang macam setan; lepas kahwin. Okay, masuk topik.

Dah lebih kurang 3 tahun aku tak baca buku cerita. Tak tipu. Magazine tak termasuk. Abang tergelak tengok aku baca buku, aku apatah lagi. Dah lah bersin sedut-sedut hingus bila buka buku first time allergic bau kertas pokok setelah berzaman. Tension tahu, baca satu sentence lepas tu tutup buku terus capai magazine female. Itu baru first sentence dari prologue -__-

After internet dah tutup, baru lah dapat aku concentrate nak menghabiskan muka surat per muka surat. Draft post ni pun taip kat notepad *nangis. Dah masuk chapter 1 dah pun, dah baca 15 muka surat dah pun *bangga. Banyak perkataan yang aku tak tahu. Longman dictionary setia kat tepi ni. Aku tak pakai smartphone, tak urban macam korang-korang. Cikgu tuition aku yang ajar cara guna dictionary.

Aku ingat lagi, Longman Dictionary ni hadiah dari mama masa Darjah 5 tak silap. Dictionary ni kamus kedua. Yang first hancur lebur. Yang ni pun abang punya ekceli. Aku punya yang hancur lebur. HAHA. Jeles. Abang punya lagi cantik dari aku punya. Pergi tuisyen masa sekolah rendah dulu, cikgu dia mat salleh wu. Nama dia Mr. Lee. Anak lelaki dia hensem. hehe. Dulu sebelum enroll masuk kelas tuisyen dia, rasa nak menangis. Terus suruh buat exam. Baca petikan, tetiba soalan tanya nama anjing. Macam tak ada kaitan langsung. Tah hape-hape punya exam. Nak test pemahaman gamaknya.

Pergi kelas dia ada syarat, kena bawak Longman Dictionary ni. Pernah satu kali ni aku lupa nak bawak, punya lah peluh-peluh fikir nak cakap macam mana dalam bahasa inggeris. Sir, i forget bring my dictionary. Ha, hambik kau. Ahh, tu cerita dulu, cerita sekarang jugak. wakaka. Setiap kali lepas kelas, ada test tanya pasal present tense, present participle, past tense dengan past participle. Alah, kacang je tuh.

Dalam kelas kena cakap bahasa inggeris manjang. Cakap bahasa melayu ke, cina ke, india ke, kena saman. Satu perkataan kena sposen. Semua budak-budak ready je nak tibai orang. Asal tersasul je terus bantai. Cilaka. Siapa kena, kenalah derma duit kat chocolate box; berdiri depan kelas sambil buat gaya bangga pegang duit. Dialog tetap 'THIS IS MY CHOCOLATE MONAYYYHHHH!'. Gaya tangan kena dari kiri ke kanan tunjuk kat semorang. Banyak la jugak aku sumbang. Siapa tak bayar, dia tulis sebelah whiteboard catat nama penghutang.  Last class, cikgu akan beli chocolate untuk semua.Kitkat.

Agak fun class tuition dulu. Tak macam sekolah menengah. Kitaorang pun rekod suara masing-masing guna mikrofon cocok kat radio baca cerita. Lawak kot cerita tu, tapi aku tak ingat pasal apa. Yang pasti, lawak. Itu style mengajar dia untuk pronounciation.

Sepanjang hidup aku, aku banyak bergaul dengan chinese, sekarang baru aku reti bergaul dengan orang melayu sikit-sikit. Serius. Kelas aku dari dulu majoriti chinese. Tak tahu kenapa mereka campak aku kat kelas tu. So, cakap pun dah ikut slanga mereka. Masuk UiTM lagi lah, memang terkubur habis bahasa inggeris. So now, here i am, having the umph to improve myself in this language. hehe. Marilah kita ramai-ramai membaca. Ilmu takkan berhenti selagi kita mati iya idok.

warna pun dah pudar, asalkan masih boleh guna
p/s: buku yang aku baca sekarang ni, katanya author ni punya most moving story. Menipu beno. Tak gerak-gerak pun buku atas meja ni. a tragic yet spiritual love story. love story wuuuu. kbye

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...